I Sleppet har Grieg 07 invitert internasjonalt anerkjente og meritterte kunstnere 
og komponister til å skape helt nye verk basert på lyder og inntrykk fra Vestlandet. 
Lydene samles gjennom en 10 dagers reise i slutten av april. 
Feltarbeidet inkluderer en reise til de ekstreme og spektakulære ytterpunkt i 
Vestnorsk natur. De besøker tidlig smelting i Briksdalsbreen, vårsleppet i Sandane 
og møter vårværet på ved Utvær fyr. Samtalene og utvekslingen som skjer iløpet 
av disse ti dagene vil være viktige for utviklingen av  både de individuelle prosjektene og utstillingens sammensetning. At verkene 
utvikles med "tanke om de andre" er en spesiell arbeidsmetode som man håper vil 
skape et samspill mellom kunstnerne og deres verk som binder sammen utstillingen, 
utover det konseptuelle i at alle lydene er samlet fra samme område. Verkene vil 
ta form av installasjoner, video og høyttalerkonserter. 
Vi er svært stolte av å ha fått med oss disse kunstnerne: 
Steve Roden (USA), Mark Behrens (D), Natasha Barrett (N), Bjarne Kvinnsland (N), 
Chris Watson (UK) og Jana 
Winderen (N). Jørgen Larsson er kurator for Sampleren.
 
Steve Roden (USA - in be tween noise) 
Steve Roden er en kunstner som jobber med visuelle utrykk og lyduttrykk. Han kommer fra 
Los Angeles, og verkene hans omfatter tegning, maleri, skulptur film/video, lydinstallasjoner 
og performance. 
Rodens arbeidsprosess inkluderer forskjellige former for notasjoner (ord, notepartiturer, 
kart, m.m.) og han overfører disse inn i selvlagde partiturer, som igjen blir 
utgangspunkt 
for det enkelte verket. Disse partiturene, rigide med henhold til parametre og 
reglene, er likevel fulle av “hull” som åpner opp for intuitive valg og uventede 
vendinger. Partituret blir et “inspirasjonsskjelett” som de abstrakte kunstverkene 
er basert på. I lydkunstverkene blir enkle kildematerialer som objekter, arkitektur 
og feltopptak abstrahert gjennom en elektronisk prosess som skaper nye lydrom 
eller 
lydlandskap. Lydkunstverkene bli presentert med en estetikk som Roden beskriver 
som "lower case'' – lyd som har med finesse og den stille aktiviteten det er å 
lytte. 
Roden har stilt ut sine visuelle og auditive kunstverk siden midten av 1980-tallet, 
og han har hatt en rekke utstillinger i USA, Italia, Frankrike, Japan, Bulgaria, 
Slovenia, England. Nå endelig også i Norge! 
 
 
Marc Behrens (Tyskland) – eksperimentell lyd
Marc Behrens er født i Darmstadt i Tyskland i 1970, og jobber nå i Frankfurt am Main. Han 
har studert kommunikasjon og produktdesign, og han har alltid vært opptatt av 
flere kunstneriske områder samtidig. 
Etter at han begynte sine musikalske studier innen eksperimentell jazz og rock 
på slutten av 1980-tallet, og deltok på en rekke innspillinger med akustiske feedback-opptak 
og multimedia-verk, er Behrens i dag kanskje best kjent som lydkunstner. Han jobber 
med performance, lydinstallasjoner og opptak (lyd og video). Han jobber også med 
fotografi og designer CD-cover. Behrens har opptrådt og hatt utstillinger i store 
deler av Europa, Midtøsten, Nord-Amerika, og Øst-Asia. 
 
 
 
Natasha Barrett (Norge) - akusmatiker 
Natasha Barrett (Storbritannia/Norge) arbeider som freelance-komponist og utøver 
av akusmatisk og live-elektroakustisk musikk. Hennes komposisjoner inkluderer 
verk for instrumenter og live-elektronikk, lydinstallasjoner og prosjekter for 
dans, teater og animasjon, men alt arbeid springer ut fra hennes akusmatiske tilnærming 
til lyd og dens romlig-musikalske potensiale. Barretts prosjekter bestilles ofte 
fra internasjonale organisasjoner, og verkene hennes har mottatt priser i en rekke 
prominente konkurranser for elektroakustisk musikk. I 2006 mottok hun Nordisk 
Råds Musikkpris.
 
 
Barrett avsluttet sin utdanning i England i 1998. Mastergraden inkluderte arbeid 
med høyttalerorkesteret BEAST og Jonty Harrison, mens doktorgraden ble veiledet 
av Denis Smalley. Barrett bor nå i Norge og er aktiv som komponist og utøver. 
Musikken hennes er utgitt på empreintes DIGITALes, Cultures electroniques/Mnemosyne 
Musique Media, Centaur, Computer Music Journal Sound Anthology, Prix Noroit og 
Aurora. 
 
Bjarne Kvinnsland (Norge)
 
Bjarne Kvinnsland har grunnutdanning som pianist og i musikkvitenskap, men har 
siden studert programmering og musikkteknologi på ulike institusjoner. Han har 
vært yrkesaktiv som musiker, produsent og komponist siden 1990. 
 
 
1998-2006 jobbet Kvinnsland som produsent og veileder for komponister og kunstnere 
på NOTAM, og høsten 2004 fungerte han som kunstnerisk leder av senteret. Kvinnsland 
har også jobbet som lærer i musikkteknologi på UiO, på NOTAM og ved Barratt Dues 
musikkinstitutt. I perioden 1993 – 1997 var han dessuten manager for CIKADA ensemblet. 
Kvinnsland har også hatt mange verv i norsk musikkliv. For tiden sitter han i 
Utvalg for kunst og teknologi i Norsk kulturråd, i programkomiteen for ULTIMA 
festivalen fra 2002, i valgkomiteen for Ny Musikk og er styremedlem i Drivhuset. 
Tidligere har han vært leder av NICEM, og sittet i styret for ULTIMA, NOTAM og 
PNEK. 
Kvinnsland har hele tiden vært aktiv som komponist og produsent for større musikkproduksjoner, 
CD produksjoner, festivaler og større samarbeidsprosjekter med elektronisk kunst. 
Han har arbeidet mye med formidling av kunst til barn, og har vært med på å bygge 
opp ”Kunstfyret”, et kunstprosjekt for barn og unge på Steilene Fyr i Oslofjorden. 
 
Som komponist bruker Bjarne Kvinnsland ofte naturen som inspirasjonskilde for 
å lage musikk. Han rusler ofte rundt for å lete etter lyder han kan bruke; vann, 
vind, fuglesang, reinsdyr, fisker. Små lyder blir store, og ut av støyen leter 
han etter lyder og rytmer som isoleres og forfines med digital signalbehandling. 
 
Chris Watson (England) – villmarkens lydmann
Chris Watson er en “lydmann” som har en spesiell interesse i å ta opp villmarks-lyder av 
dyr, tilholdssteder og atmosfærer over hele verden. Som frilans lydmann for film, 
TV (særlig BBC) og radio, har Watson spesialisert seg i naturhistorie og dokumentariske 
lydopptak og videre brukt lydopptaken i lydkunstverk. 
 
 
Han har vunnet en rekke priser for sine arbeider, som blant annet "Stepping into 
The Dark" 
”The Life of Birds”, “The Life of Mammals’, “Talking with Animals”,
”Big 
Cat Diary”, "Night time is the Right time" og
"A Swallow’s Journey". 
Chris Watson var i mange år Sir David Attenboroughs lydmann på en rekke TV-opptak 
over hele verden. 
 
Jana Winderen
Winderen studerte billedkunst på Goldsmiths college i London (1990-93) med bakgrunn 
i matematikk og kjemi fra Universitetet i Oslo. Siden 1993 har hun arbeidet i 
Bergen og Oslo som kunstner, produsent og kurator av uavhengige internasjonale 
kunstprosjekter, blant andre: "Tolv Netter", "street-level - Nygårdsgaten", "Motlyd", 
"freq_out 2" og "Bandrom 3". Den siste tiden har hun vært produsent for Generator.x 
- konferansen på Atelier Nord, "Trolley SIngers" og "ABA-logic" på Henie Onstad 
Kunstsenter, under Atelier Nords prosjekt "Interface and Society". Jana har stilt 
ut egne arbeider i Canada, Danmark, England, Nederland, Tyskland, Kina, Norge 
og Sverige.
 
Lyd har vært et bærende element i Winderens arbeider siden 1992. I lydinstallasjonene  har hun i hovedvekt vært opptatt av interaksjon med publikum og akustikken i 
et spesifikt rom. Siden 2004 har hun turnert (Turné organisasjonen for Hedmark) 
med det interaktive sensorinstumentet "Kunsten å gå på vannet", i samarbeid med 
Trond Lossius og Jørgen Træen. Hennes siste arbeid er "Hard Rain" (2006), en interaktiv 
lydinstallasjon basert på sporing av publikums bevegelser. Denne installasjonen 
ble vist på utstillingen "The Idea of North" i Canada, og på utstillingen "Up.2.Date" 
i Nederland. Winderen er også med på lydinstallasjonsprosjektet  freq_out, kuratert av Carl Michael von Hausswolff. Den ble sist vist på Sonambiente 
festivalen i Berlin 2006, og vil bli vist i Chiang Mai og i Budapest våren 2007. 
Winderen utvikler for tiden en installasjon og live performances basert på  opptak med hydrofoner, og et album som vil bli utgitt på plateselskapet Ash 
International(UK) i 2007. 
 
Jørgen Larsson
Jørgen Larsson (født 4. April,
1972) er musiker, lydkunstner og kurator fra Bergen. Han fullførte sin Master 
of Fine Arts ved kunstakademiet i Trondheim i 2004. Larsson har også studert klassisk 
piano ved Griegakademiet, Institutt for musikk i Bergen, hos pianistene Einar
Røttingen og Knut Albrigt Andersen. I 2000 stiftet han Bergen senter for elektronisk 
kunst (BEK) og holder nå på å etablere Lydgalleriet i Bergen, som er et galleri 
dedikert til lydkunst. Larsson har komponert musikk for konserter, danseforestillinger 
og kinoer, i tillegg til installasjoner og verk for offentlige rom, internettet 
og gallerirommet Den hvite kuben.